"sometimes there is NO next time, NO second chance, NO time out.... sometimes....it's NOW or NEVER...."

Tuesday 8 March 2011

Apartment Baiduri Shah Alam

Ianya bermula di sini..pada mulanya gua berbisnes based kat rumah je..rumah sewa di Apartment Baiduri, Shah Alam..Lepas study gua terus bisness..gua xpenah ada pengalaman buat resume, pegi interview..100% xpernah..Dengan komputer yang entah bila nak hang, gua pun buat beberapa strategi mcmane nak buat bisness...dgn satu habuk pun xtau..so gua pun kenallah seorg bisnesman entah lupa nama dia..guapun belajar lah sikit2,korek2 skit. than tau lah gua basic2 nak buat bisness..gua masa tu wat supply barang2 cenderahati..baju..t-shirt..dll..tapi satu perkara yg gua lupa..mana gua ada supplier benda2 ni semua..

So gua pun carilah kedai yang supply barang2 tu semua..gua jumpe brother Zack..Kedai kat PKNS Shah Alam..penat gua korek..susah gila mamat nih..semua benda gua tanya..satu aje dia jawab.."cari Slow2"..Gua jumpe sorg lagi apek nih..korek lagi..sama jugak..susah..Than cara yg paling mudah gua tackle awek yg jaga kedai dia..hah amik ko..2 kotak bisness card supplier dia kasi kat gua..gua gumbira..gumbira yang amat sgt..Berbekalkan supplier yang tak seberapa tu..gua pun teruskan perjuangan...Alhamdulillah tahun pertama menunjukkan keputusan yang memberangsangkan.....Thanks GOD..

Perkara penting yang korang kena tau adalah dokumentasi utk bisness. Kena paham fungsi dan detail dokumen2 seperti kat bawah nih :

1. Apa itu Quotation?
2. Apa itu RFQ?
3. Apa itu DO?
4. Apa itu Invoice?
5. Apa itu Receipt?
6. Apa itu Payment Voucher?



*Pic kat atas ni merupakan supplier gua yang paling xboleh pakai..sebab dia gua kena herdik,hina,marah dari client...apa khabor org tua nih..entah ada lagi entah idak

No comments:

Post a Comment