"sometimes there is NO next time, NO second chance, NO time out.... sometimes....it's NOW or NEVER...."

Wednesday 30 April 2014

Bankruptcy : Risiko Biasa Usahawan

Harini aku berjumpa seorang kawan baru. Usianya 59 tahun. Aku memang ramai kawan2 usia begitu. Bagi aku, mereka yang berusia seperti ini pengalamannya lebih luas, ceritanya lebih menarik, kurang sgt jumpa yang masih berfoya2.. pengalaman itu yang ingin aku cedok.

10 tahun lepas dia usahawan berjaya. Berniaga "forklift" di Klang. Rezekinya mencurah2. Buka pula kilang papan dengan beratus pekerja. Kos bayaran gaji sahaja menjangkau RM90,000 sebulan.

Akhirnya dia terus ghairah dengan dunia bisnessnya. Dicuba pula bisness2 yang lain. Akhirnya dia terperangkap dalam "stock market". Apa stock market? Google la sendiri..sebab aku takut nak tahu. Akhirnya dunia perniagaannya berakhir. Kehebatannya berakhir. Kehidupan mewahnya juga berakhir.

Waktu bermula kesusahan hidupnya, income tax pula mula membuka fail2 perniagaannya yang selama ini dia tak declare. Hutang kepada income tax mencecah RM300k. Akhirnya dia terus tumbang. Dia di bankrap oleh pihak bank kerana pelbagai komitmen yang tidak lagi tertampung.

Selama 10 tahun dia akhirnya terpaksa menyembah bumi, membuang egonya, hilang taringnya dan berubah hidup keluarganya. Selama 10 tahun ini dia bekerja dengan seorang dato. Malang lagi, selama 10 tahun ini dia dibayar RM2,000 sebulan tanpa ada apa2 kenaikan, walaupun katanya kerja-kerja yg dibuat tak berbaloi.

Hari ini dia bertemu aku, ingin diminta jika ada peluang2 perniagaan. Katanya isterinya baru terima kwsp RM100,000. Nak dijadikan modal bisness RM50k dan RM50k lagi simpanan jika ada kecemasan. Semangatnya berkobar2 bila bercerita. Tidak tahu yang mana harus di ceritakan dulu. Aku hanya diam dan diakhir pertemuan aku petang tadi, aku hanya bagi pandangan agar duit itu jangan dilaburkan terburu2. Simpanlah elok2..semoga pakcik ini keluar dari dunia hitamnya..

Nota : Bankruptcy adalah risiko biasa kepada usahawan. Jika tidak bersedia dengan risiko, lupakan hasrat nak jadi usahawan.  Hanya teruskan kerja yang ada. Tapi jangan tak tau, salah sorang yang paling kaya di dunia juga punya sejarah bankruptcy dalam hidupnya. Wallahualam...

No comments:

Post a Comment